torsdag 9 augusti 2012

Ride of Hope, etapp 5

Så här kan ett cykelrum på cyklisthotellet se ut. Det blir tämligen fullsmockat, och där inne pillas det på cyklarna hela kvällarna.

Denna dag kände jag mig utvilad, så jag hoppade upp i en lite snabbare grupp igen, den grupp jag cyklade med den första och halva andra dagen. Kul med en lite mer samkörd klunga (även om även de andra klungorna varit bra så är denna riktigt tight) och ett bra konstant driv i cyklingen. De flesta detaljer satt bra och klungan tog sig förbi hinder och korsningar utan att tappa fart och form. Rolig cykling!

Som nästan alla dagar drabbades vi av en hel del regn under andra halvan. Och det verkar inte bli bättre framöver.

Två missöden har jag redan nämnt i bloggen:

1. Vi körde fel på rutten på något ställe när vi skulle köra en omväg via en depå i Motala. Jag och en till cyklist anade oråd när skyltarna till Borensberg pekade västerut trots att vi borde ha haft det öster om oss. Det visade sig att gruppens GPS inte hade larmat om att vi var på fel väg, som den skulle ha gjort, utan istället lagt en ny rutt mot Linköping som vi följt istället för den rätta rutten. Så vi blev ofrivilliga fuskare med 122 km istället för ca 150-170 km (minns inte riktigt hur lång etappen skulle vara). Men de felaktiga vägarna var riktigt fina.

2. Vi cyklade på ett led på en cykelbana och det ropades "moped bakom" från slutet av klungan. Man rättar då till ledet och håller sig mot kanten för att mopeden ska kunna passera. Men det dröjde utan att det kom någon moped, så jag slängde en blick över axeln och såg att den svängt av åt ett annat håll. Just då hände något framför mig i klungan och 2-3 cyklister stockade sig lite i en inbromsning. Jag reagerade för sent och fick styra åt sidan, men sidan på mitt framhjul tog emot sidan på framförvarande cyklists bakhjul så att ekrarna slog emot varandra. Båda vinglade till men behöll balansen. Tyvärr förlorade han en eker och kunde inte fortsätta. Klantig miss av mig, men sånt som händer. Jag tror i vart fall att jag gjorde en bra insats för att sedan hjälpa honom att lösa problemet och ta de omedelbara kostnaderna för reparation.

---

Min insamling till Barncancerfonden har nått upp till 4100 kr. Superbra, tycker jag! Det har verkligen hänt nåt. Hoppas att det håller i sig och att alla som tänkt att de ska bidra verkligen gör det.

Länken till insamlingen finns i högermarginalen på sidan.

Stort tack till er som redan har skänkt!

Ett annat sätt att bidra är att dela med sig av länken till insamlingen eller till bloggen på facebook. Gör det! Fler besökare betyder mer pengar.

---

Dagens etapp i siffror:

Distans: 122,07 km
Tid: 4:13:57
Medelhastighet: 28,8 km/h
Maxhastighet: 55,7 km/h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar