onsdag 8 augusti 2012

Ride of Hope, etapp 4 Skövde-Örebro via Gullspång

Dagen började som vanligt, med gynnsamma förhållanden och bra vind i rätt riktning. Cyklingen flöt på som en dans utan ansträngning. Första halvan var som en smekning.

Vi hade traditionsenligt ett depåstopp på restaurang Glada Laxen utefter vägen. Det brukar vara trevligt med en längre lunch på uteserveringen där, men när vi kom dit hängde regnet i luften. Vi började oroa oss för att dagen skulle sluta som de två senaste - med väta in på märgen och en huttrande klunga cyklister med blicken klistrad på bakdäcket framför och tanken fäst vid en varm dusch. Nåväl, det såg inte alltför illa ut.

Jag ställde cykeln strategiskt under ett utskjutande tak och lämnade därför styrväskan innehållandes handskar och lite pengar utan att stänga den allför noga. När jag sedan satt på restaurangen och regnet hade kommit blev jag upplyst om att min cykel stod i en störtflod. Det var nämligen en läcka i taket just över min cykel, så allt vatten från taket tog den vägen i stället för ned för stuprännorna. Cykelflytt, skadekontroll. Det var ingen fara, jag fick bara vrida ur handskarna.

Under lunchen drog regnvädret förbi, dock i den riktning som vi skulle fortsätta vår resa i. Vi kom sedermera ikapp regnet och hann bli genomblöta två gånger, med ett depåstopp emellan då jag han vrida ur kläderna och sätta på ett extra lager som jag haft med i fickan. Dagens väder var ändå snällare, och när vi gick i mål var vi nästan torra.

Jag fick ett väldigt magknip två mil före målgång. Ett tag tyckte jag väldigt synd om mig själv, men så kom jag på att det säkert kommer att vara mycket värre på Ironman. Sådana tankeövningar fungerar förvånansvärt bra, och jag lyckades bita ihop, hänga med och hålla mina besvär för mig själv. Två mil klarar man alltid.

Jag låg i en lugn grupp idag också, som hade förutsatt sig att köra i 24-26 km/h. Det blev något snabbare än så. Nu känner jag mig ganska utvilad i benen, så vi får se om det blir en snabbare grupp imorrn.

På hotellet fanns en kort-kort simbassäng. Jag lade mig där och körde lite kort simträning. Alla fyra simsätt avverkades, dock främst fjäril och rygg. Tre fjäril-simtag fick man in på en längd, sedan vändning och ryggsim tillbaka. Det blev många vändor på det sättet och jag fick faktiskt till ett ganska bra flås. Mot slutet av passet kom en cykelkamrat in och undrade om jag inte tyckte att 17 mil cykling var tillräckligt med träning för en dag. Det tyckte jag inte. Om två veckor ska jag kunna simma långt, cykla 18 mil solo och springa en mara. Vi får se hur det blir med den saken. Men försöka ska jag.

Dagen i siffror:

Distans: 167,77 km (drygt 17 mil med transportcykling inräknad, apropå det ovan sagda)
Tid: 6:05:54
Medelhastighet: 27,5 km/h
Maxhastighet: 51,8 km/h

Simning: 25 minuter (mest fjäril och rygg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar