lördag 4 augusti 2012

Ride of Hope, etapp 1

Som väntat är det full fart hela dagarna i Ride of Hope. Man kliver in i en annan värld, och när man nio dagar senare kliver ut på andra sidan är huvudet sprängfyllt med intryck. Det blir inte heller mycket fotograferat eller bloggat.

Igår hann jag slå upp mitt tält innan jag fick erbjudande om att sova hos syrrans pojkväns mamma. Så tältet packades ned igen och mitt boende uppgraderades betydligt. Dessutom blev jag bjuden på rena hotellfrukoset! Sannerligen tacknämligt!

Även idag lyckades jag uppgradera mitt boende. Trots att jag inte förbokat lyckades jag med hjälp av två munviga medcyklisters hjälp tillförskansa mig ett hotellrum till reducerat pris.

Cyklingen gick fint. Som brukligt den första dagen var klungan dock lite ryckig i svansen (gummibandseffekt) men jag gjorde mitt bästa för att själv cykla jämt och fint för bakomvarande cyklisters skull. Med varierande framgång.

Dagens sträckning gick från Lund till Halmstad över Söderåsen och Hallandsåsen. Den senare bjuder på en ca 4 km lång uppförsbacke där vi hade fri fart och där jag således inte kunde stå emot viljan att trycka på lite extra. Den efterföljande utförsbacken var en fröjd i 68,7 km/h.

Vi hade två fikastopp på vägen och två pissepauser. När jag klev av cykeln på den sista pausen krampade höger framsida ihop. Försökte stretcha ut det, men då slog krampen till på baksidan också. Det var dock snabbt övergående.

Dagens etapp i siffror:

Distans: 155,15 km
Tid: 5:47:37
Medelhastighet: 26,7 km/h
Maxhastighet: 68,7 km/h

Nu ned för en öl i lobbyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar