måndag 6 augusti 2012

Kort om etapp 2

Ride of Hope etapp 2 är nu avklarad. Jag har inte koll på siffrorna just nu (dem har jag på cykeln, och den är inlåst) och det är sent, så det blir ett kort inlägg.

Dagen började med strålande sol, fina vägar och medvind. Allt flöt fantastiskt fint och alla grupper åkte bra mycket snabbare än det från början var tänkt, utan särskilt mycket ansträngning. Själv lallade jag fram de första 7,5 milen med 31 km/h med nästan ingen fysisk ansträngning, men ändå var det något som inte stämde i knäna. Musklerna är trötta i fästena, så i pausen bestämde jag mig för att ta det säkra före det osäkra och byta till en lite långsammare grupp.

I pausen lånade jag ett stift med nån tigerbalsamliknande sak som jag smörjde på muskelfästena. Glömde sedan lämna tillbaks den, för jag inbegreps i en diskussion om hur mycket senap man skulle ha på korven (viktiga saker), och sedan kunde jag inte komma på vem det var jag lånat det av. Pinsamt. Nån som vet vem det kan ha varit? Jag vill gärna lämna tillbaks det.

Hakade sedan på den grupp som leddes av Tommy, tidigare omskriven på denna blog efter min etapp från Tingsryd 2009. Som väntat en mycket angenäm upplevelse. Tempot var, helt ändamålsenligt, en smula lägre än jag egentligen vill hålla, men det var en mycket trevlig och väl fungerande klunga.

Med ungefär fem mil kvar kom ett regnväder och ställde till det för oss. I klunga blir det så mycket värre, för regnet kommer inte bara uppifrån utan även från framförvarande cyklist, vilket även gör att sikten blir dålig. Cyklade ganska långt med bara armar och ben i regnet innan jag fick tillfälle att klä på mig lite mer.

Trots att jag låg i lugna gruppen halva sträckan så var den sammanlagda medelhastigheten högre än under etapp 1. Detta tillskriver vi medvinden.

Även denna etapp var ca 15 mil. Imorgon blir det längre och troligen ännu mer regn. Då ska jag vara rätt klädd från början.

Avbildad ovan är den sköna grupp som jag cyklade sista halvan med. Gissa vem som är vår fantastiska gruppledare Tommy.

Du gissade rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar