lördag 4 juli 2009

Planering inför resan

Med en vecka kvar till avfärd är planeringen i full gång. Jag sitter med Google Maps och en vanlig vägkarta av papper (!) och försöker plotta olika resvägar. Väldigt grovt ser planen ut så här:

Först denna sväng förbi Gränna och sedan ned till Oskarshamn (använd zoomfunktionen om kartan är väldigt inzoomad, får aldrig riktigt ordning på det där):



Visa större karta

I Oskarshamn går det en färja över till Byxelkrok på Öland, och därifrån bär det av ned till Ölandsbron och Kalmar för att sedan korsa landet raka vägen till Magretetorp. Därefter är det lite luddigt vad som kommer hända, men i mån av tid blir det en tripp till Båstad, samt ett besök på Flickorna Lundgrens Café på väg mot Kullens fyr med tillhörande naturreservat. Slutligen avresa mot Lund för att infinna mig vid starten av Ride of Hope.

En ungefärlig karta över den sträckningen:


Visa större karta

Sedan väntar alltså de 125-135 milen i Ride of Hopes regi. Där ser bansträckningen ut ungefär så här:


(Jag tog mig friheten att sno bilden från Ride of Hopes hemsida, men det gör nog inget i och med att jag passar på att göra lite reklam för loppet)

Arrangörerna av Ride of Hope har lyckats fixa så vi får gå i mål på Gröna Lund i Stockholm. Det blir en finfin avslutning på en månads trampande. Jag hoppas verkligen att knäet ska klara av detta.

Totalt blir det 116 mil på egen hand ned till Lund, om jag håller mig till den plottade vägen (men den är bara temporär). Med 21 dagar till mitt förfogande så innebär det en genomsnittlig cykelsträcka på lite drygt 55 km per dag.

Den totala sträckan blir runt 245 mil (då räknar jag med att Ride of Hope blir 130 mil). Ett stort projekt. Önska mig lycka till...

3 kommentarer:

  1. Hallå där! Låter som en riktigt läcker resa. Jag har inte så där väldigt stor erfarenhet av just de vägar som du skal cykla på. Mina rundor på Öland har genomgående varit på den södra halvan och mina favoritvägar i Kalmartrakten går mest norr och nordväst om staden... Däremot kan jag nämna att det råder cykelförbud över Ölandsbron. Men det finns speciella cykelbussar som går en gång i timmen.

    Det ska bli kul att följa din resa i alla fall. Eventuellt kanske vi ses när Ride of Hope passerar Örebro!

    SvaraRadera
  2. Tompa, ska du kanske rent av delta i någon etapp av Ride of Hope?

    SvaraRadera
  3. Jonas Andersson11 juli 2009 kl. 10:43

    Imponerande som sjutton !!

    Vi ses i Lund hoppas jag !!!

    SvaraRadera