söndag 9 december 2012

Vinterträning




Så här i vintertider blir det ingen cykling utomhus. Men träningen fortgår fint ändå.

Cykling: Tempoträning inomhus i på rundbana i Munktellhallen och fartlek i form av spinning. 

Löpning: Distans och fartlek i vackra vinterlandskap de dagar då jag hinner ut innan solen går ned och annars intervaller på löpband. 

Simning: Inomhusträningen är säsongsoberoende. Just nu ligger jag dock lågt med simningen. Det är min bristande självdiciplin som hindrar mig från att delta i klubbens två träningspass i veckan kl. 06. Skärpning på den fronten.

Styrketräning: Säsongsoberoende, men bra läge under vintern då jag ändå dyker in på gymmet titt som tätt för att köra spinning och/eller löpband. Ska försöka få in mer styrketräning. Jag verkar ha gått upp ca 4 kilo över den senaste månaden (åtminstone påstår vågen i omklädningsrummet på jobbet det), och jag tror inte att det är fett i så fall.

Övrig träning: Tänkte köra några korta sessioner (ca 15 minuter) rodd i samband med spinningpass, för att i någon mån simulera simning före cyklingen i ett triathlonlopp. En gång i veckan blir det innebandy (ibland badminthon) med arbetskamraterna. Inte optimal träning, men väldigt roligt och i någon mån stärkande för maximal syreupptagningsförmåga och stabilitet. Viss skaderisk (jag har bl. a. knäckt tre revben på innebandyn), så jag kör inte så ofta som jag skulle vilja. 

---

Idag är jag i Stockholm hos mina föräldrar (deras trädgård avbildad ovan). Ska snart ge mig ut på en halvlång löprunda som jag just har tänkt ut. Den går i Bromma/Vällingby och håller sig i naturen i stort sett hela vägen. Om den är så bra som jag tror så blir den nog en återkommande runda. 

Ett orosmoment är att jag inte är säker på att jag packat tillräckligt varma kläder för dagens -8 grader. Får väl se om jag tvingas ge upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar