lördag 13 februari 2010

Simmar i rätt riktning

Under gårdagens pass klockade jag ett par 25:or på 18 sekunder, vilket är personligt rekord (än så länge). Jag tror att en gick på 17, men jag missade klockan, så den räknar vi inte.

Ett par bitar har verkligen fallit på plats. Framför allt var det när jag fick till min high elbow catch (1) igår som jag verkligen kände ett genombrott. Det blev oerhört mycket lättare att simma. För det första ankrar jag armen bättre i vattnet, och för det andra (och kanske främst) så ger det mig ett bättre vattenläge. Jag kom nämligen på att innan jag fick till den detaljen så riktade jag mycket kraft nedåt i vattnet, vilket lyfte överkroppen och således tryckte ned benen. Det gav väldigt mycket extra vattenmotstånd.

Nu börjar voltvändningarna ta form också. Nu ska jag snart till simhallen, och det är knappt att jag orkar vänta, så spännande är simningen just nu!

---

(1) High elbow catch:



Jag förstod inte riktigt detta videoklipp när jag började simma, men nu är det mesta klart för mig. Marc Evans har en bra instruktionsvideo om detta:



Hans videos kan verkligen rekommenderas. Lite långrandiga, men mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar