söndag 19 april 2009

Om långpasset

Ja, så har man hämtat sig lite halvt efter dagens långpass medelst varmt bad och en kall Wisby Pils, lite hemlagad mat samt en pizza och slutligen kaffe i goda vänners lag. Benen är skönt stela och jag känner på mig att det kommer bli en god natts sömn. Imorrn blir det buss till jobbet.

Det var ju från början tänkt att jag och två av arbetskamraterna skulle åkt 11 mil utåt Sigtuna. Igår kväll bestämde vi oss dock för att haka på CK Uni, som skulle träffas vid Fyrishov på morgonen och åka en runda på 14 mil. Det var många som dök upp, runt 30 pers skulle jag tro. Vi åkte i organiserad klunga, vilket är något som jag verkligen sett fram emot att träna på inför Vätternrundan.

Det var en fruktansvärd motvind, som skulle visa sig hålla i sig de första 9 milen. Men med många cyklister i klungan var det ändå hanterligt. Efter ett tag stannade vi och delade upp oss i två grupper; en snabb och en lite lugnare. Vi valde den lugna gruppen, och ca 15 man stark cyklade vår klunga vidare i fortsatt organiserad form.

Efter 5-6 mil vart det stopp för diskussion om huruvida vi skulle fullfölja hela rundan eller köra en kortare sträcka om totalt 10 mil. Det kändes visserligen lockande att vända hemåt, men jag vill ogärna backa från en föresats att köra ett långpass. Tankar om att vända hem tidigare kommer lätt, och börjar man ge efter för dem så blir det lätt en vana. Så jag hakade på när några andra bestämde sig för att fortsätta enligt plan. Slutligen var vi bara fyra som cyklade upp på den omväg som skulle göra rundan 14 mil lång - jag och tre nya bekantskaper.

Motvinden höll i sig ytterligare tre mil, och vi fick turas om att dra en fjärdedel var. Det var av naturliga skäl betydligt tyngre att köra i klunga med fyra man istället för femton. Efter den nionde milen vände banan och vi fick en efterlängtad medvind. Farten gick upp ordentligt och långa partier låg vi och brände runt 40 km/h på slät mark. Toppnoteringen var 49 km/h. De sista 5 milen gick huvudsakligen i medvind, och sista milen via Börje (en ort, inte en person) var riktigt trevlig med fint väglag, vinden i ryggen och målet nästan i sikte.

Trots de hårda motvindsmilen så stannade medelhastigheten på 26.74 km/h, vilket får anses klart bra. Det är samma tempo som jag hållit under mina 40- och 88-kilometerspass. Vinden var värre denna gång, men jag cyklade i klunga. Kanske kan de faktorerna anses ta ut varandra, och tempot därmed anses vara jämförbart. Jag vet inte. Men jag är mycket nöjd med passet i vart fall.

Nu är det dags att planera för lite kvalitetsträning framöver. Distansen har jag i kroppen.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar