fredag 17 april 2009

Jobb och andra hinder

Jag jobbar skift med konstiga tider, 12-timmarspass på dagar och nätter om vartannat. Nu har jag nyligen vaknat efter två på varandra följande nattpass. Efter måndagens långpass passade det ganska bra med vila, endast bruten av cykling till och från jobbet. Jag har ca 7 km till jobbet, men brukar ta en omväg så det blir ca 12 km dit och 8 km hem. Inte mycket cykling på en dag, men lite vardagsmotion i vart fall. På så vis blir inte jobbdagarna helt bortslösade i träningshänseende (bara nästan).

Cykelturerna till och från jobbet i förrgår kändes riktigt tunga. Benen var totalförstörda och medelhastigheten på den korta sträckan blev 23 km/h. Till gårdagens pass var benen på bättre humör, och jag dristade mig till att köra lite fartlek a la trafikkörning på vägen till jobbet. Det blev 14 km i högst skiftande hastigheter. Låg som högst i 51, några sträckor i 40. Men snabbhetsuthålligheten lämnar en del i övrigt att önska.

På söndag planerar jag och arbetskamraterna långpass a 11 mil. Dagens träningspass går bort pga att jag får en övernattningsgäst och måste fixa lite (panik), men det gör inget. Benen är inte helt återhämtade ännu, så tror att ett lätt pass imorrn och vila idag är en bra laddning inför söndagen. Det är ett ständigt pusslande för att få träningspassen att gå ihop med jobb och allt annat.

Sen ska jag börja få in mer kvalitetsträning. Målsättningen är att kunna göra Vätternrundan under 10 timmar. Jag har en bit kvar, men det kan gå.

Jag har för övrigt haft cykeln i 2 och en halv vecka drygt, och har nu cyklat 309 km. En vätternrunda avklarad! Gäller bara att pressa tiden från 2.5 veckor till 10 timmar då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar