måndag 23 november 2009

Framtidens pendlarcykel?



På mässan mötte jag Fredrik Rudenstam som ställde ut sin Nishiki Urban Commute Concept. Förutom att den är riktigt snyggt designad, så har den ett par riktigt intressanta tekniska egenskaper. Belysningen till exempel, består av LED-film som följer ytskiktet på cykeln och inte syns när belysningen är avstängd. Det betyder att man inte behöver bekymra sig om lampor och reflexer som stör helhetsintrycket. Naven är helt svarta i dagsljus, men när de belyses i mörker så syns texten "Nishiki" skriven med reflextext över naven. Snyggt, helt i stil med tex Zipps nav, men med en kreativ extra dimension.

Mest intressant är dock de datorstyrda steglösa växlarna. Man ställer in några referensvärden, och datorn anpassar utväxlingen efter vilken effekt man har i pedalerna, så man håller en konstant kadens. När du trycker på hårdare i pedalerna så behöver du inte trampa snabbare eller manuellt växla upp. Det går bara snabbare, helt enkelt.

När får vi se denna cykel i butikerna då? Mja, det verkar oklart när eller om vi ens får det över huvud taget. Fredrik talar om sin kreation som ett debattinlägg. Han vill främst belysa kraften i en enhetlig design av såväl ram som komponenter. I dagsläget finns det en tydlig uppdelning mellan å ena sidan ramtillverkare och å andra sidan komponenttillverkare, var och en med sitt eget formspråk. Vad händer med designen när dessa två formspråk måste kombineras till en helhet, frågar han sig.

Den ovan avbildade modellen är just det, en modell. Det finns ingen fungerande prototyp, men tekniken finns. Det steglösa navet är redan utvecklat, men är för tungt för tävlingscyklar. På sikt talar Fredrik om att man kanske får se dem i tempocyklar. Den som lever får se. Klart är att denna cykel väcker ett antal intressanta tankar, och jag hoppas att vi får se mer av Fredriks idéer inom kort.

Och appropå det, man kan ju ta en titt på hans företags hemsida:
http://standarddesign.se/

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också den där cykeln. Många innovationer på en gång där. Snygg, dessutom. Osökt börjar man ju fundera över varför belysning nästan alltid är en "påhängsgrej" typ extrautrustning på vanliga cyklar. Tänk om det var så på bilar? Den gamla härliga plastcyklen Itera, hade visserligen integrerat lyse med inbyggt batteripack i ramen, men det var ju n¨gra år sedan...

    SvaraRadera
  2. När det gäller tävlingscyklar så finns ju fortfarande skäl att använda påhängsbelysning, iom att man gärna lättar den vikten när belysningen inte behövs. Enda undantaget skulle väl vara om man är så välbärgad att man har råd med en separat nattcykel, där man ka tjäna på integrerad belysning.

    Den LED-belysning som skulle finnas på denna modell har ingen möjlighet att rikta ljuset, vilket gör att belysningens enda funktion är att göra cyklisten synlig i trafiken. Den lyser inte upp vägen. Tanken med pendlarcykeln är ändå att man mest åker på vägar där belysningen åtminstone är tillräcklig för att man ska kunna se vägen.

    Ja vet dock inte om jag håller med Fredrik om att vägbelysning inte behövs, det finns mörka partier även på stadsvägar. Det blir olustigt om underlaget är knaggligt, som tex vid vägarbeten. Då är det klart tankeväckande med integrerad belysning.

    SvaraRadera